Hiss & diss - special


Idag tänkte jag hissa och dissa några väldigt speciella och mångfalldiga..
personer!
Nämligen hästfolk! 
Hur många finns det igentligen? tror ingen vet det.. och hur många olika personer  som tycker olika saker finns det igentligen?
Hissar:
Folk som gör sitt, som inte lägger sig i och klagar och överdriver.
t.e.x klagar på hur andra rider, på ett elakt sätt. Nog om säger snäll kritik, om det är för t.e.x hästen bästa, då är det klart att man får lägga sig i och försöka hjälpa till.
Folk som är nogranna men hästskötseln, hur hästen ska musklas och att hästen är i rätt hull.
-det värsta som finns är överfeta hästar, med fångvarning, och ryttarna inte tar tag i det utan låter hästen gå så tills den får fång.
Folk som tänker igenom saker noga innan dem köper häst, och inte bara köper hästen för att man vill, utan tänker på hästen. 
t.e.x har jag rätt kunskap ? har jag råd?  har jag stallplats? finns det någon hästkunnig i min närhet som kan hjälpa mig och hästen blir skadad ? 
Folk som inte skryter, utan bara är stolta för sig själva.
t.e.x om man kan få hästen i form, då tycker jag det är rätt dåligt att gå runt och säga "jag är dressyrryttare i hög klass, för min häst böjer på nacken" när dem igentligen bara böjer på nacken och inte jobbar under sig, det är skillnad på att böja på nacken och gå i form (diskussionsämne?)
Dissar:

"Nh-wannabies"
ja,, ni fattar nog, sånna som säger att dem håller på ned nh för att dem kan rida hästen i grimma, eller att hästen går efter en för att få godis. i samma kattegori finns sånna som tror att hästen litar på en för det, bara för att dem hänger efter en för att få godis. det är inte samma sak att locka hästen att lyda/följa och att hästen ska vilja lyda/följa.
Hästägarföräldrar.
ja, en del föräldrar som köper hästar till nybörjare som ridit i typ 1,5 år , och tror att barnet är proffs och kommer kunna ta hand om en häst utan någon hästkunnig.
dem flesta föräldrar tänker nog också: åh vad bra, nu slipper vi betala ridlektionera på ridhustet, och köra typ 6 mil för att barnet ska få rida en timme" det är fel, för även om man får en egen häst så måste man fortsätta träna, och utvecklas, annars kan allting gå åt skogen.
folk som säger att hästen går på tygel för att dem böjer på nacken.
som jag skrev däruppe, folk som sitter och bara pillar hästen i munnen, och när hästen böjer på nacken säger dem att hästen går på tygel, fast man igentligen ska jobba hästen med hela kroppen, det handlar om att den inte ska gå och släpa fötterna efter sig med låg rygg, utan höja ryggen och trampa ordentligt under sig.
Detta är bara min åskit, hoppas inte någon känner sig träffad, för det är inte menat mot någon som jag känner väl iallafall ;)
google bild.

Kommentarer
Postat av: sofia

Mycket bra skrivet Fredrika!!<3

förstår precis vad du syftar på!<3

2010-11-13 @ 10:01:56
Postat av: Linnéa

Håller med, riktigt bra skrivet :)

2010-11-14 @ 20:39:14
URL: http://sheisnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0